przychodnia weterynaryjna Lux-Vet

Paszporty i czipowanie dla zwierząt

W Naszej przychodni wydajemy paszporty dla psów, kotów i fretek by mogli Państwo bez przeszkód podróżować ze swoimi pupilami. Bliższe i dalsze podróże nie będą już problemem.

Lux-Vet - paszporty i czipowanie dla zwierząt

Czipowanie — co to jest, dlaczego jest potrzebne?

Chip dla zwierząt to niewielki układ scalony, w którym zakodowano unikatowy, 15-cyfrowy numer identyfikacyjny.

Urządzenie osiąga wielkość kilku milimetrów, a jego powierzchnia otoczona jest przez specjalną powłokę, która pozostaje obojętna dla organizmu czworonoga. Chip nie powoduje alergii ani dyskomfortu, ponieważ pozostaje dla zwierzęcia całkowicie niewyczuwalny. Jest to trwała i niezawodna forma, która pozwala na odnalezienie i identyfikację zagubionego zwierzęcia. Gdy ktoś odnajdzie psa lub kota, może udać się do placówki weterynaryjnej, gdzie za pomocą fal radiowych zostaną odczytane informacje zakodowane w chipie. W Polsce nie ma powszechnego obowiązku czipowania zwierząt, jednak jest ono konieczne do otrzymania paszportu.

Robimy paszporty dla:

W naszej przychodni wydajemy paszporty dla psów, kotów i fretek by mogli Państwo bez przeszkód podróżować ze swoimi pupilami. Bliższe i dalsze podróże nie będą już problemem.

Pies
Kot
Fretka

Jakie są wymogi

Jak wyrobić paszport dla psa, kota czy fretki?

Aby móc wystawić paszport dla zwierząt muszą być spełnione następujące warunki:

zwierzę musi być oznakowane za pomocą mikroczipu (tatuaż był akceptowany do dnia 3 lipca 2011 r.)

zwierzę musi zostać zaszczepione przeciwko wściekliźnie – w przypadku pierwszego szczepienia wykonanego u zwierzęcia w wieku powyżej 12 tygodnia życia szczepienie uzyskuje ważność po upływie 21 dni od jego dokonania. W przypadku kolejnych szczepień przeprowadzanych regularnie w odstępach wskazanych w odpowiedniej sekcji paszportu (dawki przypominające), szczepienie uzyskuje ważność w dniu podania dawki przypominającej szczepionki. Data szczepienia nie może być wcześniejsza niż data wprowadzenia mikroczipu zwierzęcia, a w trakcie szczepienia zwierzę musi zostać zidentyfikowane poprzez sprawdzenie numeru mikroczipu.

Uwaga

Niektóre państwa członkowskie mogą udzielać zezwoleń na przemieszczanie o charakterze niehandlowym psów, kotów i fretek poniżej 3-go miesiąca życia, na ich terytoria z innych państw członkowskich, jednak polskie przepisy nie zezwalają na wwóz na terytorium Polski młodych psów, kotów i fretek bez ważnego szczepienia przeciwko wściekliźnie.

Wymogi dodatkowe

Wyrobienie paszportu dla psa i innych zwierząt - dodatkowe wymogi niektórych państw członkowskich:

Nasze placówki to miejsca, w których można wyrobić paszport dla psa, kota lub fretki. Posiadanie dokumentu tożsamości jest konieczne, jeżeli chcą Państwo swobodnie podróżować za granicę w towarzystwie swojego pupila. Wymagania, jakie należy spełnić, różnią się w zależności od kraju będącego celem podróży. Jak wyrobić paszport dla zwierzęcia? Jakie badania należy wykonać?

profilaktyka przeciwko tasiemcom Echinococcus multilocularis preparatem zawierającym praziquantel lub inną substancję farmakologicznie czynną, która sama lub w połączeniu posiada udowodnione właściwości ograniczania obciążania dojrzałymi i niedojrzałymi postaciami pasożyta Echinococcus multilocularis u odpowiednich gatunków żywicieli. Profilaktyka przeciwko tasiemcom winna zostać przeprowadzona w okresie nie dłuższym niż 120 godzin, ale nie krótszym niż 24 godziny przed datą ich planowanego wprowadzenia do danego państwa członkowskiego.

zgodnie z przepisami krajowymi, niektóre kraje członkowskie nie zezwalają na wwóz na swoje terytorium ras psów lub psów w typie ras określanych powszechnie jako niebezpieczne np. Rottweiler czy Pitbull.

od dnia 1 lipca 2018r., do Norwegii nie można wprowadzać psów i kotów, które nie mają właściciela, pochodzą ze schronisk dla zwierząt, są przeznaczone do adopcji, pochodzą z domów tymczasowych oraz psów i kotów ulicznych/bezdomnych.

Pozostałe zwierzęta towarzyszące

dla zwierząt towarzyszących takich jak króliki, chomiki, myszy, szczury itp. nie są określone wymagania ani dokumentacja, chyba że przepisy kraju, do którego jest przemieszczane zwierzę, stanowią inaczej.

w przypadku zwierząt gatunków chronionych, objętych Konwencją Waszyngtońską (CITES), winny towarzyszyć im stosowne dokumenty. Organem odpowiedzialnym za udzielanie informacji w tym zakresie jest Ministerstwo Środowiska.

Szczegóły dotyczące pozostałych wymogów w poszczególnych państwach członkowskich można znaleźć na ich stronach internetowych (wykaz adresów dostępny jest tutaj). O szczegóły można pytać w Przychodni lub w Głównym Inspektoracie Weterynarii.Zasady wwozu zwierząt towarzyszących na terytorium państwa trzeciego określa dane państwo. Szczegółowe informacje można uzyskac na stronie GIW oraz w Przychodni.Aktualne zasady wwozu zwierząt towarzyszących na terytorium Wielkiej Brytanii dostępne są tutaj.

Pytania <-> odpowiedzi

Edit Content

Paszport jest dokumentem, który potwierdza tożsamość zwierzęcia. W paszporcie zawarte są informacje o szczepieniach i profilaktyce przeciwpasożytniczej. Dokument wystawia się na potrzeby przemieszczania się zwierzęcia poza granicami Polski. Paszporty wystawiane są dla psów, kotów i fretek. Paszport zachowuje swoją ważność przez całe życie pupila, jednak koniecznym warunkiem jest posiadanie aktualnego szczepienia przeciwko wściekliźnie. Dokument mogą otrzymać wyłącznie zaczipowane zwierzęta.

Edit Content

Jeżeli spełnione są wszystkie wyżej wymienione wymagania, paszport dla zwierząt wydawany jest od ręki, co nie oznacza, że w tym samym dniu możemy już planować wakacje z naszym zwierzęciem. Granicę można przekroczyć zazwyczaj po 21 dniach od wydania paszportu i zaszczepienia zwierzęcia przeciwko wściekliźnie. Należy o tym pamiętać i zaplanować wizytę odpowiednio wcześnie przed wyjazdem.

Edit Content

Wydanie paszportu dla zwierzęcia to cena określona przepisami prawnymi i wynosi 100 zł. Cena paszportu dla zwierząt nie obejmuje kosztów ich znakowania oraz szczepień obowiązkowych.

Edit Content

Czipowanie psa lub kota jest w pełni bezpieczne i bezbolesne. Wszczepienie chipa nie niesie ze sobą ryzyka żadnych skutków ubocznych. Nie istnieją także przeciwwskazania zdrowotne uniemożliwiające przeprowadzenie zabiegu. Znakowanie zwierząt za pomocą chipa jest możliwe na każdym etapie ich życia.

Edit Content

Czipowanie to szybki zabieg, który polega na wszczepieniu pod skórę pupila procesora o mikroskopijnych rozmiarach. Chip umieszcza się zazwyczaj po lewej stronie szyi. Lekarz weterynarii odchyla lub goli sierść w miejscu wszczepienia, a następnie umieszcza procesor pod skórą zwierzęcia za pomocą grubej igły. Czipowanie jest bardzo zbliżone do wykonywania rutynowego zastrzyku. Kolejnym krokiem jest zarejestrowanie numeru identyfikacyjnego w bazie. Do numeru zostają przypisane dane właściciela zwierzęcia. Numer identyfikacyjny jest wpisywany do książeczki zdrowia oraz do paszportu.

Edit Content

Chip u psa może być wyczuwalny jako niewielkie zgrubienie. Ponadto chip może swobodnie przemieszczać się pod skórą zwierzęcia, jednak nie wywołuje to żadnego dyskomfortu.

Edit Content

Chip zawiera zakodowany indywidualny numer identyfikacyjny. Odczytanie kodu możliwe jest dzięki użyciu fal radiowych. Podczas rejestracji opiekun podaje swoje dane osobowe.

Edit Content

Czipowanie psa lub kota powinno zostać wykonane od razu po tym, kiedy pupil dołączy do rodziny. W niektórych sytuacjach właściciel nie jest w stanie upilnować zwierzęcia, a chip znacznie ułatwia odnalezienie zaginionego czworonoga.