Tasiemiec u kota i jak go leczyć? Czy tasiemiec u kota jest groźny dla człowieka?

Lux-Vet - lekarze, Katarzyna Czarna

Lekarz weterynarii

Tasiemce to pasożyty wewnętrzne ludzi i zwierząt domowych. Przechodzą złożony cykl rozwojowy ze zmianą żywiciela. Żywicielem ostatecznym z reguły jest kręgowiec.

Do najczęstszych tasiemczyc występujących u kotów zaliczamy :

Taenia taeniaeformis – koty zarażają się poprzez zjedzenie żywieciela pośredniego (np. myszy, szczura, kreta, wiewiórki), w ciele którego znajdują się larwy tasiemca. W ciele kota rozwija się postać dorosła pasożyta, której człony z jajami wydostają się wraz z kałem do środowiska zewnętrznego
lub aktywnie wywędrowują przez odbyt. Najczęstym objawem u kotów w przypadku tego pasożyta jest zaobserwowanie przez właściciela białych członów tasiemca w okolicy odbytu, przypominających ziarenko ryżu.
Zazwyczaj zarażenie przebiega bezobjawowo, ale mogą pojawić się spadek masy ciała, niechęć do jedzenia, matowa sierść, wylizywanie w okolicy odbytu czy „saneczkowanie”. W przypadku bardzo silnej inwazji może dochodzić do występowania objawów zapalenia jelit czy też zaczopowania jelit.

Dipylidium caninum – ma podobny cykl rozwojowy do Taenia taeniaeformis, z tą różnicą, że żywicielem pośrednim są pchły! Dlatego najczęściej koty zarażają się poprzez zlizywanie pcheł podczas
pielęgnacji sierści.

Pchła

Echinococcus multilocularis koty zarażają się zjadając upolowane małe gryzonie, będące nosicielami larw. Dorosły pasożyt lokalizuje się w jelitach i zaczyna produkować jaja, wydalane do środowiska. Echinokokoza człowieka, wywoływana przez larwy tasiemca (tzw. wągry) jest jedna z najgroźniejszych zoonoz, czyli chorobą odzwierzęcą. Człowiek zaraża się po dostaniu się do jego przewodu pokarmowego jaj tasiemca (np. po kontakcie z kotem, który wydala jaja z kałem, po zjedzeniu zanieczyszczonych produktów spożywczych czy wypiciu zanieczyszczonej jajami wody czy poprzez dostanie się jaj do ust podczas pracy w ogrodzie ).

Warto wiedzieć, że człowiek może być przypadkowym żywicielem pośrednim (nosicielem larw) Taenia taeniaeformis czy żywiecielem końcowym Diphylidium caninum. Zaleca się więc zachowywania higieny przy kontaktach z kotami oraz regularne odrobacznie i odpchlanie kotów.
Tasiemczyce leczy się odpowiednimi substancjami czynnymi w postaci tabletek, past lub preparatów spot-on (kropelki na skórę). Wydawane są one z przepisu lekarza weterynarii.

Umów wizytę u weterynarza w Bielsku-Białej. Zapraszamy codziennie w Skoczowie lub Jaworzu po wcześniejszej rezerwacji.