Szczepienia kotów, czyli kiedy i na co szczepić kota?

Lux-Vet - lekarze, Marta Waga

Lek. wet. Specjalista radiologii weterynaryjnej

Szczepienia u kotów Polsce nie są obowiązkowe. Każdego kota jednak warto zaszczepić. Szczepionki dla kotów dzielimy na te zasadnicze i dodatkowe.

WSAVA (World Small Animal Veterinary Association – Światowe Stowarzyszenie Lekarzy Weterynarii Małych Zwierząt) zalicza do szczepień zasadniczych (czyli tych, które powinny otrzymać wszystkie koty, niezależnie od okoliczność) szczepienie przeciwko wirusowi panleukopenii, kociemu herpeswirusowi oraz przeciwko kociemu kaliciwirusowi.

Pierwsze szczepienie zasadnicze przeprowadza się u 8 – 9 tygodniowych kociaków. Drugą dawkę szczepionki podaje się po 3 – 4 tygodniach. Kolejny raz kociaka szczepi się tzw. dawką przypominającą po roku, a następnie w przypadku dorosłych kotów szczepienie przeprowadza się co 2-3 lata.

Przydatne informacje:

Szczepienie przeciwko wściekliźnie kotów nie jest prawnym obowiązkiem w Polsce, tak jak to jest w przypadku psów. Wyjątkiem są koty przekraczające granicę podczas podróży. Takie koty muszą być zaczipowane, posiadać paszport oraz aktualnie szczepienie przeciwko wściekliźnie. Jednakże, mimo iż w Polsce brak takiego obowiązku to zalecane jest szczepienie kotów wychodzący właśnie przeciwko wściekliźnie. Ze względu na zwiększone prawdopodobieństwo kontaktu kotów wychodzących z dzikimi zwierzętami np. z lisami są one bardziej narażone na kontakt z wirusem wścieklizny.

Umów wizytę u weterynarza w Bielsku-Białej. Zapraszamy codziennie w Skoczowie lub Jaworzu po wcześniejszej rezerwacji.

W przypadku kotów wychodzących, dziko żyjących oraz przebywających w skupiskach kotów zaleca się również wakcynację przeciwko chlamydiozie oraz kociej białaczce. W przypadku szczepienia przeciwko białaczce przed podaniem szczepionki konieczne jest wykonanie testu, który wykluczy bezobjawowe zarażenie wirusem.

Więcej na ten temat w naszej zakładce Profilaktyka.