Pierwsze szczepienie psa, na co i kiedy?

Lek. wet. Specjalista chorób psów i kotów

Szczepienia dla psa dobierane są przez lekarzy indywidualnie w zależności od wieku zwierzęcia, stanu jego zdrowia oraz trybu życia i wykonywanej pracy. Pierwsze szczepienie psa powinno być wykonane jeszcze u hodowcy – to powinien wiedzieć każdy przyszły właściciel przed nabyciem szczeniaka. Naszym zdaniem nie podlega dyskusji czy szczepimy. Jednak już na co należy zaszczepić i kiedy jest tematem dość obszernym.

Pierwsze szczepienie psa

Kiedy warto pierwszy raz szczepić szczeniaka?

Szczeniaka warto zaszczepić już w 5-6 tygodnia jego życia. Termin szczepienia musi być indywidualnie dopasowany do czworonoga. Jeśli szczeniak został wcześnie odłączony od swojej matki i nie zdołał przejąć od niej odpowiedniej dawki przeciwciał z mleka, to lekarz weterynarii może zdecydować o szybszym terminie podania szczepionki.

Dlaczego jest tak ważne, aby zaszczepić psa?

Szczepiąc psa, przede wszystkim dba się o jego zdrowie. W ten sposób można uchronić swojego czworonoga przed różnymi chorobami zakaźnymi. Jednak to nie wszystko. Do zalet szczepienia można także zaliczyć ochronę zdrowia innych (zaszczepione psy nie rozprzestrzeniają chorób), ale i zapobieganie wysokim kosztom leczenia w przypadku chorób.

Czytaj więcej: Choroby zakaźne zwierząt.

Czy przed pierwszym zaczepieniem można wychodzić z psem na zewnątrz?

Przed pierwszym szczepieniem można wychodzić z psem na zewnątrz. Warto jednak zachować ostrożność, na przykład unikać kontaktu czworonoga z innymi zwierzętami. Natomiast na spacery najlepiej wybierać się w mało uczęszczane miejsca. Nie powinno się wyprowadzać szczeniaka w miejsca gdzie są duże skupiska psów takie jak wybiegi dla psów.

Przed jakimi chorobami są chronione zaszczepione psy?

Zaszczepione psy chronione są przed chorobami, które mogą zagrażać ich zdrowiu lub życiu (powodując problemy zdrowotne czy nawet śmierć). Wyróżnia się 2 grupy szczepień: podstawowe (powinny być podawane wszystkim psom) i dodatkowe (mogą być podawane psom, ale nie nie muszą).

Szczepienie psa podstawowe

Szczepienia psa podstawowe dotyczą najgroźniejszych chorób zakaźnych. Zalicza się do nich między innymi:

• wściekliznę (jest to śmiertelna choroba wirusowa, która może przenieść się nie tylko na inne zwierzę, ale i na ludzi);
  • parwowirozę (jest to groźna choroba wirusowa o wysokiej śmiertelności, atakuje ona układ pokarmowy);
  • nosówkę (jest to kolejna groźna choroba wirusowa, która niekorzystnie wpływa na układ pokarmowy i oddechowy);
  • zakaźne zapalenie wątroby psów (jest to groźna choroba wirusowa atakująca przede wszystkim wątrobę i nerki).

Wścieklizna – ważne kwestie

Szczepienie psa dodatkowe

Szczepienia psa dodatkowe to profilaktyczne preparaty, których stosowanie zależne jest głównie od środowiska, w którym funkcjonuje zwierzę. W ramach tej grupy szczepień można uchronić czworonoga przed takimi chorobami jak na przykład:

• kaszel kenelowy (choroba dotyczy przede wszystkim psów, które przebywają w dużych skupiskach i narażone są na częsty kontakt z innymi czworonogami, są to na przykład psy wystawowe);
  • leptospiroza (choroba dotyczy głównie psów, które spędzają dużo czasu poza miastem, zwłaszcza w lasach, są to na przykład psy myśliwskie);
  • herpeswiroza (choroba dotyczy głównie suk ciężarnych i szczeniąt);
  • borelioza (choroba odkleszczowa, któramoże dotknąć każdego psa i o każdej porze roku, ponieważ kleszcze są obecne przez cały rok).

Kalendarz szczepień dla psów

Przedstawiony poniżej schemat, z różnych przyczyn, może zostać zmieniony przez weterynarza. Umów wizytę u weterynarza w Bielsku-Białej, Krakowie. Zapraszamy codziennie również w Skoczowie lub Jaworzu po wcześniejszej rezerwacji.

5 tygodni
Opcjonalne szczepienie dodatkowe czyli szczepienie przeciwko kaszlowi kenelowemu.

6 tygodni
Szczepienie przeciwko jednej lub dwóm chorobom – najczęściej szczepienie to zawiera w sobie szczepionkę przeciwko parwowirozie i nosówce. W przypadkach w których istnieje podwyższone ryzyko zachorowania psa na parwowiroze szczepienie to jest wykonywane w 5-tym tygodniu. W takim wypadku szczepienie zawiera w sobie tylko szczepionkę przeciwko parwowirozie.

9 tygodni
Szczepienie zasadnicze + opcjonalne szczepienie dodatkowe.

12 tygodni
Szczepienie zasadnicze + opcjonalne szczepienie dodatkowe.

Po ukończeniu 3-go miesiąca – szczepienie przeciwko wściekliźnie.

16 – 20 tygodni
Zalecane, opcjonalne szczepienie zasadnicze + opcjonalne szczepienie dodatkowe.

1 rok
Szczepienie zasadnicze przypominające, obowiązkowe szczepienie przeciwko wściekliźnie (sprawdź ile jest ważne szczepienie psa na wściekliznę) oraz opcjonalne szczepienie dodatkowe.

Kto wykonuje szczepienie u psa i jakie dokumenty ma wydać po zaszczepieniu?

Szczepień psów dokonuje lekarz weterynarii, który świadczy usługi weterynaryjne w zakładzie leczniczym dla zwierząt. Po zaszczepieniu wydaje on zaświadczenie bądź dokonuje odpowiedniego wpisu w książeczce zdrowia psa lub paszporcie czworonoga.

Czy szczepionki dla psa są bezpieczne, jakie mogą wystąpić powikłania?

Szczepionki produkowane są pod ścisłą kontrolą. Ich skuteczność i bezpieczeństwo jest monitorowane przez uprawnione do tego urzędy. Dlatego ich stosowanie jest bezpieczne, jednak u niektórych psów mogą wystąpić różne powikłania, które zazwyczaj ustępują w krótkim czasie. Można do nich zaliczyć między innymi:

• reakcje alergiczne, takie jak obrzęk, pokrzywka czy też zaczerwienienie w miejscu wkłucia;
  • wzrost temperatury ciała;
  • zmniejszenie apetytu
  • apatia.

Do poważniejszych powikłań szczepień  zalicza się reakcję anafilaktyczną i reakcje autoimmunologiczne.

Kwestie prawne – kara za brak szczepienia psa

Kary za brak szczepienia psa różnią się w zależności od kraju. W Polsce istnieje obowiązek zaszczepienia czworonoga przeciwko wściekliźnie. Należy to zrobić w ciągu 30 dni od dnia ukończenia przez szczeniaka 3. miesiąca życia. Po czym nie rzadziej niż co 12 miesięcy należy podawać mu kolejną szczepionkę. Za brak takiego szczepienia grozi kara grzywny.

Ile można się spóźnić ze szczepieniem psa?

Należy przestrzegać terminów obowiązkowych szczepień psa, ponieważ przekroczenie nawet o kilka dni będzie wiązało się z nałożeniem kary.