Jak sprawdzić czy pies słyszy i jak pomóc głuchemu psu?

Psy, tak jak i ludzie, miewają problemy ze słuchem. Tylko skąd się dowiedzieć czy pies słyszy? Jak rozpoznać głuchotę u psa? Czy da się ją wyleczyć? Jak pomóc głuchemu psu?

Lek. wet. Specjalista chorób psów i kotów

Kiedy można podejrzewać, że pies nie słyszy?

Jeżeli pies przestaje reagować na nasze wołanie wyłącznie w określonych sytuacjach, to być może tylko nas ignoruje. Natomiast jeśli psiak nie reaguje niezależnie od sytuacji w jakiej jest wołany, przestaje przychodzić na dźwięk otwierania paczki przysmaków czy lodówki lub nie reaguje na piszczące zabawki można podejrzewać że pies niedosłyszy bądź nie słyszy wcale.

U niektórych ras psów może pojawić się głuchota wrodzona a podejrzewać ją można na podstawie specyficznych cech umaszczenia.

Przyczyny głuchoty u psa

Przyczyny głuchoty można podzielić na:

– przewodzeniowe gdy choroba uszkadza przewód słuchowy zewnętrzny, błonę bębenkową lub zaburza działanie kosteczek słuchowych

– nerwowe które dzielą się na wrodzone – nie dochodzi wtedy do prawidłowego rozwoju ucha wewnętrznego, tzw. ślimaka, choroba taka ma z reguły podłoże genetyczne i występuje u wielu ras psów; oraz nabyte – wynikające z uszkodzenia mechanicznego, toksycznego, zapalnego lub „zużycia” ze starości.

Diagnostyka głuchoty u psa

W pierwszej kolejności można samemu sprawdzić czy pies słyszy: należ niezauważonym podejść do psa i wydać jakiś dźwięk np. zaklaskać. Jeśli słyszy choć na jedno ucho to jakkolwiek zareaguje.

Niestety aby w pełni zdiagnozować głuchotę trzeba udać się do lekarza weterynarii.

Lekarz zbada narząd słuchu, sprawdzi czy nie ma zapalenia przewodu słuchowego, uszkodzenia błony bębenkowej, wykona lub zleci zdjęcie rentgenowskie celem sprawdzenia czy problem nie leży głębiej w uchu.

Znalezienie choroby na tym etapie to dobra wiadomość: jeśli wprowadzi się odpowiednie leki i/lub zabiegi taką głuchotę może się udać wyleczyć.

Gdy powyższe opcje zostaną wyczerpane można jeszcze wykonać badanie BAER. Jest to badanie potencjałów w mózgu wywoływanych przez dźwięki. Można dzięki temu nawet rozróżnić niedosłuch od głuchoty. Niestety sprzęt do tego jest drogi i trudno dostępny co przekłada się na cenę i dostępność badania.

Głuchoty wrodzonej lub na tle zwyrodnienia nie da się wyleczyć.

Jak pomóc głuchemu psu?

Pies głuchy może żyć równie dobrze co słyszący. Poniżej przedstawiamy kilka rad, które mogą pomóc:

• Na spacery poza terenem ogrodzonym zawsze chodźcie z psem na smyczy
  • Przy nauce komend używajcie gestów, zawsze takich samych dla danej komendy. Dobrze jest również wprowadzić gest pochwały. Najlepiej niezależnie od tego czy pies słyszy czy nie bo słuch można stracić.
  • Zastanówcie się nad drugim psem.. Głuchemu towarzyszowi będzie robił za przewodnika a wam za pomoc przy uczeniu nowych komend. Przy czym lepiej wybrać psa w podobnym wieku lub starszego, głuchy szczeniak może uznać starszego za autorytet, ale starego psa zbyt młody towarzysz może wymęczyć.
  • Kupcie obrożę wibracyjną. Gdy będziecie chcieli przywołać głuchego psa do siebie wibracje obroży zwrócą jego uwagę.

Aby w pełni zdiagnozować głuchotę u psa należy udać się do lekarza weterynarii. Niektóre przyczyny głuchoty można usunąć, a nawet głuchy pies może być wspaniałym kompanem.