Jak czyścić psu uszy?

magdalena tomasikiewicz​

Lekarz weterynarii

Dostępne do czyszczenia u psów jest tzw. ucho zewnętrzne. Ucho zewnętrzne składa się z części pionowej oraz części poziomej. W jego ścianie znajdują się gruczoły produkujące wydzielinę, której niewielka ilość jest zjawiskiem fizjologicznym.

Niektóre rasy psów wymagają częstszego czyszczenia uszu ze względu na budowę małżowiny usznej, która skutkuje gorszą wentylacją ucha zewnętrznego. Sprzyja to rozwojowi infekcji bakteryjnych i grzybiczych.

Uszy psów należy czyścić specjalnymi preparatami przeznaczonymi do czyszczenia, które zawierają substancje rozpuszczające wydzielinę znajdującą się w uchu. Należy umieścić niewielką ilość preparatu w kanale ucha zewnętrznego, a następnie wymasować ucho, tak aby było słychać charakterystyczne „chlupotanie” płynu. Wnętrze ucha można oczyścić samodzielnie wacikiem lub gazą, tak by pozbyć się nadmiaru brudu z ucha. Po oczyszczeniu uszu trzeba pozwolić psu swobodnie trzepać głową, gdyż w ten sposób usuwa ona nadmiar płynu czyszczącego i resztki brudu.

Pamiętać trzeba, że preparaty nie powinny być podawane do ucha bez wcześniejszej konsultacji z lekarzem weterynarii! Podanie niewłaściwego preparatu może pogorszyć stan ucha.

Jakie objawy powinny zaniepokoić właściciela?

• intensywne drapanie uszu czy potrząsanie głową
  • bolesność ucha
  • ucho ciepłe w dotyku (w porównaniu z otaczającymi tkankami)
  • nadmierna ilość wydzieliny w zewnętrznym przewodzie słuchowym
  • nieprzyjemny zapach wydobywający się z ucha

Objawy te mogą wskazywać na stan zapalny ucha zewnętrznego i w przypadku ich wystąpienia należy zgłosić się z psiakiem na wizytę do lekarza weterynarii, który dobierze odpowiedni preparat do czyszczenie uszu, a także pokaże jak go stosować.

U większości psów, w przypadku zdrowych uszu, nie ma potrzeby ich czyszczenia.

DODATKOWA LEKTURA