Ile jest ważne szczepienie psa na wściekliznę?

4.3

Lek. wet. Specjalista chorób psów i kotów

Odpowiadając stricte na pytanie „ile jest ważne szczepienie psa na wściekliznę?” Według polskiej ustawy – 12 miesięcy.

W Polsce, szczepieniu przeciwko wściekliźnie podlegają wszystkie psy, bez wyjątków. Na właścicieli narzuca ten obowiązek Art. 56. ust. 2.  Ustawy z 11 marca 2004 o ochronie zdrowia zwierząt i zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt. A ile jest ważne szczepienie psa „na wściekliznę”?

Według artykułu z ustawy psy powyżej 3. miesiąca życia na obszarze całego kraju podlegają obowiązkowemu ochronnemu szczepieniu przeciwko wściekliźnie. Posiadacze psów są obowiązani zaszczepić psy przeciwko wściekliźnie w terminie 30 dni od dnia ukończenia przez psa 3- go miesiąca życia, a następnie nie rzadziej niż co 12 miesięcy od dnia ostatniego szczepienia.

Przydatne informacje:

Szczepienie psa przeciwko wściekliźnie jest bardzo immunogenne. Oznacza to że nawet jedna dawka szczepionki wywołuje u psa długotrwałą ochronę poszczepienną. Wścieklizna jest jednak chorobą śmiertelną i to nie tylko dla zwierząt, dla ludzi jak najbardziej też. Mając na uwadze fakt, iż wścieklizna jest nieuleczalna (po zarażeniu nie ma szans na wyleczenie), wprowadzono coroczny obowiązek szczepienia psów przeciwko tej chorobie. Ma to na celu przede wszystkich ochronę zdrowia publicznego. Szczepiąc swoję zwierzę co roku, zabezpieczamy samych siebie i innych ludzi przed zarażeniem.

Ile jest ważne szczepienie psa na wściekliznę

Na terenach niektórych państw członkowskich Uni Europejskiej i nie tylko, właściciel ma obowiązek szczepić swojego psa przynajmniej raz na 3 lata. Na razie nie ma w Polsce planów na zmianę ustawy i na podobne wydłużenie tego okresu ale być może…w przyszłości.

By wjechać z psem czy kotem do Polskich, bez względu z jakiego kraju i jakie przepisy tam obowiązują, zwierze musi posiadać aktualne szczepienie przeciwko wściekliźnie wpisane w paszport zwierzęcia. „Aktualne” oznacza wykonanie nie wcześniej niż 12 miesięcy przed datą przekraczania granicy.

Ile jest ważne szczepienie psa na wściekliznę

Średnia ocena 4.3 / 5. Liczba głosów: 3