Dlaczego pies je trawę?

Z tego artykułu dowiesz się:

Lek. wet. Specjalista chorób psów i kotów

Chyba każdy właściciel psa miał okazje zaobserwować zjadanie trawy przez swojego pupila. Zachowanie to ma wiele przyczyn. Od przyczyny właśnie zależy czy należy zachowanie to interpretować jako normalne czy patologiczne. Czyli pies może jeść trawę czy nie? Czy należy się tym martwić?

Trawa zbudowana jest z włókien dla psa niemożliwych do strawienie. Przechodzi ona więc przez przewód prawie nienaruszona. Jest ona jednak żródłem błonnika. Usprawnia więc funkcjonowanie przewodu pokarmowego.

Jakie są przyczyny zjadania przez psa trawy?

Jeśli pies zjada systematycznie niewielkie ilości, a następnie wydala trawę wraz z kałem, ciężko jest ustalić tego przyczynę. W takich sytuacjach należy zastanowić się czy dieta jaką otrzymuje pies jest dla niego odpowiednia. Być może pies chce uzupełnić niedobory żywieniowe. Problem ze zjadaniem trawy dość często znika po zmianie karmy na wysokobłonnikową i w pełni zbilansowaną.

Dość często jednak właściciele psów obserwują zjadanie przez psa w krótkim czasie dużej ilości trawy, a następnie wymioty. Trawa z racji swojej budowy drażni przewód pokarmowy i zjadana w dużych ilościach prowokuje zwrócenie zawartości żołądka. Prowokacja wymiotów pojawia się przy zaburzeniach żołądkowo-jelitowch takich jak niestrawność, lub przy chorobach trzustki, wątroby lub przy zatruciach pokarmowych. Żeby bliżej określić co jest powodem takich prowokacji należy skonsultować się ze swoim lekarzem weterynarii.

Zjadanie trawy jest również w niektórych przypadkach sposobem na nudę lub zachowaniem już nawykowym. Ma ono wtedy podłoże behawioralne.

Zjadanie trawy od czasu do czasu nie musi mieć patologicznej przyczyny i nie zawsze należy się tym martwić. Jednak zawsze należy psa nadzorować i obserwować czy zachowanie to nie jest zbyt mocno wyrażone i czy nie pojawia się zbyt często. Jeśli się martwisz tym zachowaniem to zgłoś się z psem do lekarza i wykonaj u niego badania krwi.