Objawy zatrucia u psa: jak rozpoznać i reagować?

4.2
Lux-Vet - lekarze, Marta Waga

Lek. wet. Specjalista radiologii weterynaryjnej

Psi organizm jest niezwykle wrażliwy na działanie toksyn. Zwierzęta towarzyszące są narażone na kontakt z wieloma substancjami, które mogą wywołać zatrucie pokarmowe. Co zrobić, kiedy pies zjadł toksyczną substancję? Jak rozpoznać objawy zatrucia?

Po czym poznać, że pies jest zatruty?

Objawy zatrucia u psa mogą być różne, w zależności od rodzaju substancji, która je wywołała. Szkodliwe substancje wywołują podrażnienie przewodu pokarmowego, które objawia się biegunką i wymiotami. Poważne zatrucie prowadzi do uszkodzenia narządów wewnętrznych oraz do zaburzeń układu neurologicznego.

Do najbardziej charakterystycznych objawów zatrucia pokarmowego, obok problemów trawiennych, możemy zaliczyć:
– kaszel z krwią,
– osłabienie,
– omdlenia,
– bladość błon śluzowych,
– niechęć do aktywności,
– agresywną reakcję na dotyk,
– wzmożoną częstotliwość oddawania moczu,
– utratę elastyczności skóry,
– drgawki,
– utratę przytomności, a nawet śpiączkę.

Dodatkowa lektura

Co w przypadku zatrucia pokarmowego u psa

Nie ulega wątpliwości, że w przypadku ciężkich zatruć u psów, należy udać się po profesjonalną pomoc weterynaryjną. Warto jednak wiedzieć, jak udzielić zatrutemu psu pierwszej pomocy.

Pierwszym krokiem jest zidentyfikowanie substancji, która wywołuje zatrucie. Dobrym krokiem jest wywołanie wymiotów. Następną czynnością powinno być podanie substancji, która wiąże toksyczne substancje w jelitach i opóźnia ich wchłanianie do organizmu zwierzęcia i chroni ściany jelit przed uszkodzeniami i podrażnieniami.

Następnie warto podać zwierzęciu odpowiednio dobrany środek rozwalniający, który przyspiesza proces wydalania toksyn z organizmu.

Powyższych czynności nie można wykonywać u osłabionych zwierząt oraz w przypadku kiedy pies ma drgawki, lub problemy z przełykaniem.

Szczególną ostrożność należy zachować także w przypadku szczeniąt. Wymiotów nie można wywoływać, jeżeli pies połknął substancję kwasową, zasadową lub preparat o silnie żrącym działaniu.

Co jest dobre na zatrucie pokarmowe dla psa?

Bezpiecznym, domowym sposobem na wsparcie psa w walce z zatruciem pokarmowym jest podawanie węgla aktywowanego. Należy pamiętać o tym, aby zwierzę cały czas miało dostęp do świeżej wody pitnej.

To może być przydatne

Ile trwa zatrucie pokarmowe u psa?

Niestety nie istnieją ściśle określone ramy czasowe zatrucia u psa. Przebieg i czas trwania zatrucia zależy przede wszystkim od substancji, która je wywołała oraz od tego, jak szybko udzielono zwierzęciu niezbędnej pomocy weterynaryjnej. Lekkie, niegroźne zatrucia pokarmowe ustępują całkowicie już po około trzech dobach, natomiast walka z ciężką postacią zatrucia pokarmowego może trwać nawet kilka tygodni.

Czy i kiedy mam się udać do weterynarza po zatruciu pokarmowym?

Wizyta w klinice weterynaryjnej jest niezbędna, kiedy doszło do zatrucia silnymi toksynami. Lekarz weterynarii jest w stanie ustabilizować stan pupila, skutecznie usunąć toksyny z jelit, a przy tym zastosować odpowiednio dobraną odtrutkę. W przypadku silnych zatruć może być konieczne przeprowadzenie płukania żołądka. Leczenie narządów wewnętrznych, które zostały uszkodzone przez truciznę, wymaga długotrwałego podawania leków i wdrożenia odpowiedniej diety. Uszkodzeniom podczas zatrucia najczęściej ulegają nerki, wątroba i trzustka czworonoga. Dodatkowo każde zatrucie u szczenięcia wymaga kontaktu z lekarzem weterynarii.

Zatrucie psa trucizną, trutką na szczury

Najczęściej bezpośrednio po spożyciu trutki, psy czują się całkowicie normalnie, co niestety utrudnia wczesne rozpoznanie zatrucia. Objawy pojawiają się wówczas, gdy substancja trująca zostaje wchłonięta do organizmu czworonoga. Jeżeli substancją aktywną wchodzącą w skład trutki na szczury jest kumaryna, objawy zatrucia u psa mogą być widoczne dopiero po kilku dniach od jej spożycia.

Zatrucie psa trucizną, trutką na szczury

Jakie są objawy zatrucia psa trucizną

Pierwszym sygnałem alarmującym jest ogólne osłabienie oraz utrata apetytu. Kolejnym symptomem zatrucia trutką na szczury są wymioty i biegunka. Niepokoić powinna także obecność krwi w kale i moczu. O zatruciu świadczą także wybroczyny podskórne oraz krwawienie z nosa i z dziąseł. O tym, że zatrucie postępuje, świadczą zaburzenia rytmu serca, które stanowią bezpośrednie zagrożenie dla życia zwierzęcia.

Pierwsza pomoc po zatruciu się psa

Jeżeli jesteśmy przekonani, że od momentu spożycia trucizny nie minęło więcej niż dwie godziny, powinniśmy sprowokować u zwierzęcia wymioty. Jak już wspomnieliśmy, ten krok jest całkowicie zabroniony, jeżeli zwierzę połknęło substancję kwasową, zasadową lub silnie żrący środek. Najlepszym sposobem na sprowokowanie wymiotów u psa jest podanie zwierzęciu 3% wody utlenionej. Ogólnie przyjęta dawka wynosi 1,5 ml na kilogram masy ciała. Dobrą decyzją jest także podawanie środków przeczyszczających. Bezpiecznym środkiem jest węgiel aktywny, dawkowany od 3 do 5 gramów na kilogram masy ciała. Kolejne dawki można podawać po upływie 4 godzin. Po udzieleniu pierwszej pomocy należy niezwłocznie udać się do przychodni weterynaryjnej, gdzie profesjonaliści zadecydują o dalszym leczeniu. Konieczne może okazać się płukanie żołądka.

Pilnie udaj się do lekarza

Kiedy pies zatruł się czekoladą, alkoholem, lekami, toksyczną rośliną lub trutką na szczury, mogą wystąpić u niego groźne dla życia objawy neurologiczne. Mowa tu o drżeniu mięśni, drgawkach, utracie przytomności lub niezborności ruchowej.

Jeśli którykolwiek z objawów pojawi się u czworonoga, należy natychmiast udać się do lekarza weterynarii.

Wykona on płukanie żołądka i wdroży odpowiednio dobrane leczenie. Co do zasady, zalecamy konsultację weterynaryjną w przypadku wszystkich zatruć występujących u psów ze względu na ryzyko uszkodzenia organów wewnętrznych.

Leczenie psa po zatruciu trucizną

Ciężkie zatrucie pokarmowe, które zostało wywołane przez spożycie czekolady, winogron, ksylitolu lub trutki, wymaga zastosowania profesjonalnych metod leczenia. Sposób postępowania jest ściśle uzależniony od substancji, która wywołuje zatrucie. Lekarz zajmie się stabilizacją stanu zwierzęcia i skutecznie zapobiegnie dalszemu wchłanianiu toksyn przez organizm. Do tego celu służą specjalne kroplówki, wywoływanie wymiotów, czy wreszcie płukanie żołądka. Następnie dochodzi do oceny stanu zdrowia psa wraz z pełną diagnostyką laboratoryjną, która pozwoli wykryć uszkodzenia narządów wewnętrznych. Jeżeli doszło do uszkodzenia nerek, wątroby lub trzustki konieczne jest długoterminowe podawanie odpowiednio dobranych leków i suplementów diety.

Dieta po zatruciu psa

Czym karmić psa bezpośrednio po zatruciu?

Niestety niczym.

Dopóki objawy zatrucia nie ustąpią, zwierzę obowiązuje ścisła głodówka. Należy zadbać jedynie o stały dostęp do świeżej wody pitnej. Podczas zatrucia większość psów traci na wadze, dlatego po ustaniu objawów zatrucia, lekarz weterynarii może zalecić korzystanie ze specjalnej karmy na przybranie masy. Należy jednak pamiętać, że w okresie bezpośrednio po zatruciu, dieta psa musi być lekkostrawna. W gabinetach weterynaryjnych można kupić specjalistyczną karmę dedykowaną zwierzętom z wrażliwym żołądkiem.

Dodatkowa lektura

FAQ – najczęściej zadawane pytania

Kiedy występują pierwsze objawy zatrucia pokarmowego u psa?

Czas wystąpienia objawów zatrucia u psa jest zależny od rodzaju spożytej toksyny. Podczas gdy jedne substancje dają o sobie znać po pięciu godzinach od ich spożycia, inne mogą wchłaniać się do organizmu dopiero po kilku dniach.

Czy mleko pomaga przy zatruciu?

Podawanie mleka przy zatruciu to szkodliwy mit. Mleko przyspiesza wchłanianie substancji takich jak pestycydy i niektóre leki, które mogły być przyczyną zatrucia. Ponadto mleko zawiera tłuszcze, które powinny być wyeliminowane z diety psa po zatruciu.

Czy można podać psu węgiel aktywny?

Stosowanie węgla bezpiecznym rozwiązaniem podczas zatrucia u psa. Nie wyklucza się jednak, że środki przeczyszczające zwiększają ryzyko wystąpienia hiponatremii, dlatego ważne, aby podanie jakichkolwiek leków dla psa, skonsultować z lekarzem weterynarii, chociażby telefonicznie.

Średnia ocena 4.2 / 5. Liczba głosów: 5