Biegunka u psa – o czym może świadczyć?

Lux-Vet - lekarze, Marta Waga

Lek. wet. Specjalista radiologii weterynaryjnej

Jak zachować się w sytuacji, kiedy u psa pojawia się biegunka? Czy natychmiast należy udać się do weterynarza? Jak pomóc psu zmagającym się z biegunką i wreszcie – o jakich schorzeniach mogą świadczyć takie objawy?

Jakie mogą być powody biegunki u psa?

Zacznijmy od sprecyzowania, kiedy możemy stwierdzić, że pies ma biegunkę. O biegunce możemy mówić, jeżeli pies wydala wodnisty, rozrzedzony kał. Biegunka jest działaniem mającym na celu oczyszczenie organizmu ze szkodliwymi toksynami jelitowymi, jednak jeżeli ten stan przedłuża się, może świadczyć o przebiegu poważnych chorób i wskazywać na podrażnienie błon śluzowych jelit.

Przyczyn biegunki może być naprawdę wiele. Do najpopularniejszych przyczyn rozwolnienia u psów zaliczamy alergie pokarmowe, infekcje organizmu, zatrucia, zakażenia pasożytnicze, reakcje na szczepionki lub środki odrobaczające, czy nagłe zmiany sposobu żywienia.

Dodatkowa lektura

Jakie leki mogę podać psu przy biegunce

Nie należy samodzielnie decydować o podawaniu psu leków hamujących biegunkę. Odpowiedni środki farmakologiczne dobiera lekarz weterynarii. Do domowych sposobów wspierających walkę z biegunką należy pilnowanie, aby pupil przyjmował dużo płynów. Takie działanie zapobiega odwodnieniu. Powinniśmy także zaprzestać podawania psu produktów, które mogą podrażniać jego jelita. Podczas biegunki ograniczenie karmienia jest bardzo dobrym pomysłem. Lekarz weterynarii może zezwolić na podanie psu węgla leczniczego lub Smecty. Glinka kaolinowa to jeden z najbezpieczniejszych środków na psie rozwolnienie. Działanie leku polega na wiązaniu toksyn w przewodzie pokarmowym i zdecydowanie przyspiesza ich wydalanie z organizmu.

Dieta przy biegunce u psa

Podczas walki z biegunką, pies potrzebuje lekkostrawnej, delikatnej diety. Takie żywienie zapewnia warunki odpowiednie do regeneracji żołądka. Dobrym rozwiązaniem jest karmienie psa miękkim ryżem połączonym z niskotłuszczowym drobiem. Alternatywę stanowi także delikatne mięso jagnięce.

Jaki probiotyk dla psa?

Podawanie probiotyku dla psa powinno być skonsultowane z lekarzem weterynarii. Specjalista pomoże dobrać preparat dostosowany do potrzeb organizmu pupila. W żadnym wypadku nie można podawać psu probiotyków dedykowanym ludziom lub innym gatunkom zwierząt. Probiotyki dostępne w aptece zawierają w swoim składzie zupełnie inne szczepy bakterii niż te, które bytują w jelitach czworonoga. Przez to podawanie ludzkich probiotyków psu jest zwyczajnie nieskuteczne, a w perspektywie czasu może być także szkodliwe.

Kiedy biegunka u psa jest niebezpieczna?

Kiedy biegunka u psa jest niebezpieczna?

Kiedy biegunka trwa dłużej niż 24 godziny, może zagrażać zdrowiu pupila. Warto interweniować także w przypadku nawracających rozwolnień. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku biegunek u szczeniąt. Takie sytuacje wymagają natychmiastowej interwencji weterynaryjnej. Na niebezpieczny przebieg biegunki wskazuje także krew w kale, fragmenty ciała obcego lub obecność pasożytów.

Kiedy mam się zwrócić za pomocą do weterynarza?

Jak już wspomnieliśmy, po pomoc weterynaryjną należy udać się wówczas, kiedy rozwolnienie dotyka szczenięcia lub gdy biegunka u dorosłego psa trwa dłużej niż 24 godziny. Dodatkowymi sygnałami jest obecność krwi, śluzu, jaj pasożytów lub ciała obcego w kale. Alarmująca jest także niechęć do picia wody, apatia oraz gorączka.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

Czy można dać psu węgiel na biegunkę?

Węgiel aktywny to jeden z najbezpieczniejszych środków na psią biegunkę. O podaniu węgla aktywnego decyduje lekarz weterynarii. Węgiel powinien być rozdrobniony i wymieszany z niewielką ilością wody.